fredag, oktober 12, 2012

Legg ned Nobels fredspris - eller i det minste kall den Jaglands agendapris.


Nå kan vi legge ned Nobels fredspris, når Jagland bruker den til å fremme sine egne agendaer i stedet for å gi prisen til noen som fortjener den, og som har fått kjenne på kroppen hva det vil si å være oposisjonell i land som f.eks. Russland. En milliard mennesker sulter. Enda flere mennesker lever i fattigdom og urettferdighet. Tusenvis av mennesker sitter i fengsel fordi de ønsker seg demokrati og rettigheter vi tar som en selvfølge her i Norge. Og det finnes mage som fortjener prisen for å prøve å gjøre noe med det.

Hvorfor ikke bruke prisen til det?

Nobelkomiteens leder, Jagland, er også Generalsekretær i Europarådet. De fleste andre hadde vært anstendige nok til å forstå at man ikke kan innha et sånt verv, samtidig som man sitter i Nobelkomiteen.
Jeg synes det er surt når tapere fra 1994 får anledning til å ta revansj på den måten.

Jeg har ikke skammet meg sånn over å være norsk, siden Gro Harlem Brundtlands regjering lagde revy som ble sendt på TV2 på begynnelsen av 90-tallet. Mange ganger lurer jeg på om jeg bor i et land eller en practical joke. I dag er jeg ikke i tvil.

Ingen kommentarer: