mandag, oktober 22, 2012

Hvorfor kjøper jeg aldri e-bøker eller digitale musikkfiler?

Jeg har aldri brukt penger på e-bøker fra f.eks. amerikanske Amazon eller norske Bokskya. Jeg har heller aldri noensinne kjøpt digitale musikkfiler fra f.eks. Itunes.

I stedet har jeg alltid kost meg med å kjøpe bøker på papir. Kjøper DVD'er med det jeg har lyst til å se. Jeg er så heldig å bo i en kommune der det enda finnes DVD-utleie, 3 filmer til 87 kroner og man han ha dem i en uke, det er et godt tilbud. Eller låne dem på biblioteket. Musikk kjøper jeg på CD, men jeg tilhøre nok en døende rase på det punktet også. Streamingstjenester som Spotify gidder jeg aldri bruke, men Youtube er en skattekiste. Ellers er NRKs nett-TV fantastisk.

Det er flere grunner til at jeg foretrekker å kjøpe på fysiske formater. En ting er samlemanien min. Den kommer til å bli verre nå som jeg har bedre plass.

Men den viktigste grunnen til at jeg kjøper fysiske formater er dette: Når jeg har boka, CD'en eller DVD'en i hylla her hjemme, så er den min. Om noen jævler fra et forlag, plateseskap eller filmdistributør hadde dukket opp her og ville forsøkt å fjerne dem fra hyllene, ville jeg gitt vedkommende en på trynet.

Når man kjøper fra tjenester som Amazon eller Itues, kjøper man egentlig ikke filene. Man betaler kjøpepris for produktet, men rettighetene dine strekker seg ikke lenger enn som om du leier filene. Og de kan når som helst kutte ut tilgangen til det du trodde du hadde kjøpt.

Det fikk i alle fall Linn Nygaard erfare. Hun trodde hun hadde kjøpt 40 bøker. Disse har hun ikke lenger tilgang til.

Saken er også omtalt på Martin Bekkelunds utmerkede IT-blogg.

På et eller annet tidspunkt kommer man til å slutte å selge i fysiske formater. DA, slutter jeg å kjøpe.

Ingen kommentarer: