lørdag, september 22, 2012

Om Dagens bibelord.

"Ta gladkristen-testen! 1. Er du glad? 2. Er du kristen? Er svaret ja på begge, er du gladkristen. Er svaret bare ja på et av spørsmålene, er du enten bare glad eller bare kristen," sier David Åleskjær på hans utmerkede blogg Davids liv.

Selv har jeg ikke så lyst til å være så glad bestandig. Og i alle fall ikke kristen. 

Kristen - det ordet gjør at folk får bestemte oppfatninger om deg. Merkelappen fungere omtrent på samme måte som f.eks. ordene Senterpartivelger, bibliotekar eller Nynorskbruker. Svært få liker å bli satt i båser. I alle fall ikke meg.

Av og til leser jeg den kristne avisen Vårt land, som har et utmerket debattforum: verdidebatt.no. Er det en ting som iriterer meg der er at nesten ethvert bibelvers kan tas til inntekt for nesten hvilket som helst synspunkt. Det er er jo ikke så uvanlig. I India er det slettes ikke uvanlig å ta sitater fra landsfaderen Gandhi ut av sammenhengen og ta det til inntekt for nesten hvilket som helst syn. 

Så jeg ha startet opp et litterært prosjekt, som har gått på min Facebookprofil, nemlig Dagens bibelord. Som utgangspunkt bruker jeg Vårt Lands dagens bibelord, men ofte er de jævla treige med å oppdatere, så da bruker jeg dagens bibelord fra bibel.no eller bibelord jeg får tilsendt fra folk jeg kjenner. De siste presenteres alltid som "Dagens bibelord er sponset av," og så navnet på vedkommende. Det jeg gjør er ganske enkelt å skrive ned det første jeg tenker på når jeg leser de utvalgte bibelversene. 

Så til å begynne med ønsket jeg å vise hvordan sitater tatt uta av en sammenheng kan missbrukes, på en satirisk måte. Men så veldig flink til det var jeg ikke. Dessuten er det mange bibelord jeg faktisk liker! Etter en stund så slutta jeg med det i den formen, og i dag bare assosierer jeg fritt og legger ut dagens bibelord sammen med det første som faller meg inn. Noen ganger blir det morsomt, andre ganger ikke. Noen ganger blir det veldig seriøst, noen ganger skikkelig teit.

Får i alle fall en del hyggelige tilbakemeldinger - og av og til en uhyggelig taushet på ting jeg poster. Når jeg slutter med Facebookoppdateringer, som jeg har lovet å gjøre når leiligheten min er solgt, så må jeg jo ha et bedre sted å legge Dagens bibelord. Så nå håper jeg å finne en passende form på dem her på bloggen min. Det fine med blogger, er at ingen leser dem likevel, med mindre bloggeren er en blond kvinne med store pupper.

Ingen kommentarer: