tirsdag, september 22, 2009

Uteliv er er i salg før jul

En og annen har kanskje fått med seg at et av intervjuene i boken Uteliv, er det jeg som har gjort. Boken er nå i salg, og kan blant annet bestilles rett fra forlaget. Kjøper du et eksemplar går overskuddet til arbeid blant gatas folk.

Jeg har tenkt ganske mye etter at jeg gjorde intervjuet. "Min" uteligger, Roger, bor ikke lenger ute, men fordi han må skaffe penger til stoff, er han i realiteten bosatt på gata.

Jeg skammer meg litt over å bo i et land der vi behandler de svakeste på denne måten. Vi lar syke folk jobbe 20 timer i døgnet for å skaffe "medisinen" de trenger. Hvem faen har tid til å tenke over "Hvordan kan jeg bli frisk" når du må "jobbe" i 20 timer hvert døgn for å skaffe pengene. Og de som har vettet i behold vet at det er verre å gå på Metadon enn heroin. Siden skadevirkningene av metadon (langt mer avhengighetsskapende) er større enn for heroin burde de heroinavhengige fått det av helsevesenet. I Zürich i Sveits får de det. De fleste heroinavhengige der har faktisk jobb. Kanskje ikke som hjernekirurger, men i alle fall en jobb.

Det er David Åleskjær som har skrevet boka. Bildene er tatt av Jan "Bottom Buzzer" Luneborg.

3 kommentarer:

Bottom Buzzer sa...

Løp og kjøp, for svarte!

Kae sa...

Will do. Når i oktober kan den ventes, sa du?

Eirik Stillingen sa...

Jeg vet ikke helt når den kommer i bokhandlene.