fredag, november 30, 2007

Kverulantenes konge


Denne fyren heter Jørn, og har vært en kompiss i mer enn 30 år. Han blogger også på sin egen monarkistiske blogg Wilson Revolution Unplugged. I alle år har Jørn og jeg diskutert og prata om alt mulig de fleste andre jeg kjenner ikke er interessert i. For en kverulant har jeg tenkt mange ganger om han, og forhåpentligvis har har også tenkt det samme om meg.
Men nå er det offisielt: Jørn er faktisk verdensmester i kverulering. Så nå er ståa slik: Det kan godt hende jeg også er en kverrulant, men jeg kan faktisk dokumentere at Jørn er en større kverrulant enn meg og dessuten full av råtne triks, for som han sier til Dagbladet:
- Du kan finne på fakta, for eksempel referere til en artikkel på Wikipedia som ikke fins, og satse på at motstanderlaget ikke klarer å slå ned argumentet på en fornuftig måte, forklarer Baltzersen.

3 kommentarer:

J.K. Baltzersen sa...

Ja, Dagbladet har kåret meg til stor kverulant. Jeg skal ikke motsi bladet. I tillegg er jeg altså verdensmester i "debating".

Det er riktig at man kan finne på fakta – i en debattkonkurranse hvor poenget er å teste argumentasjonsteknikk, ikke primært faktakunnskaper. I en debattkonkurranse har man ikke tid til å sjekke Wikipedia, men det bør være sannsynlig at en slik artikkel eksisterer, for ellers risikerer man at motstanderlaget effektivt avfeier det.

Slike debattkonkurranser er rollespill. En del av spillet er å finne på fakta. Hvis man spiller en gammel mann som ikke kan gå, mens man egentlig er under 40, finner man på fakta.

Du kjenner vel godt til rollespill selv?

I Dagbladets video demonstrerer jeg hvordan prolaget kan definere temaet til diskusjon. Jeg gjør det på en måte som gjør at det blir meget vanskelig for motparten. Jeg vet godt at slike definisjoner vil bli slått hardt ned på av dommere som kan jobben sin.

Når dette er sagt, kan det godt hende at jeg er full av råtne triks.

Eirik Stillingen sa...

I rest my case :-)

Eirik

J.K. Baltzersen sa...

I rest my case :-)

Greit!