tirsdag, oktober 09, 2007

Skuffende av Hank von Helvete

Tidligere har jeg blogget om Turbonegervokalist Hank von Helvetes tro. I det intervjuet sier han om tatoveringen sin: "Ja, mea culpa. Det er det Bibelen prøver å si når den snakker om syndserkjennelse: Du skal erkjenne din synd, ikke andres synd." Dette intervjuet er glimrende og viser et annet menneske enn det som står på scenen.

Men han slenger med leppa i bladet .no: "Dersom homser skal få gifte seg, kan man like godt tillate at en som er glad i pule sauer kan få gifte seg med en," og viser til at Bibelen sier ekteskapet er en institusjon mellom mann og kvinne. Dagbladet og Vårt land omtaler også saken.

Hva skjedde med: Du skal erkjenne din synd, ikke andres synd? Rimelig usaklig er også uttalelsen hans og minner mest om fundametalistkristnes retorikk i USA.

Turbojugend Norge tar i alle fall avstand fra uttalelsene hans:

"Vi kan bare snakke for oss som driver nettsiden, men vi støtter ikke Hank von Helvetes utsagn i dagbladet 09.10. Den slag rasisme stiller vi oss ikke bak. Det er et paradoks at Hertis kan komme med en slik uttalelse når vi jobber hardt med å kvitte oss med stempelet om at vi er rasister, som mange tror på grunn av navnet Turbojugend. Turbojugend er en gruppe mennesker som samles fordi vi liker musikken til Turboneger, fanklubben ble offisielt startet i Tyskland, derav navnet jugend. Vi har blitt et eget lite samfunn som har blitt kjent på grunn av vår interesse for samme musikk, konserter og øl. Alle er velkomne i Turbojugend.Vi er flaue og ille berørt av Hertis teite kommentar og vi har diskutert hardt om dette bare er et slags PR stunt fra Hertis's side og om dette bare er tull. Vi vet som et faktum at han sier mye rart, men denne gangen har det gått utover oss i Turbojugend. Vi har fått mange mindre hyggelige meldinger som kontinuerlig slettes fra .net siden og .no siden."

Oppdatering: I dag er Hertis ute og ror gjennom en pressemelding:

(Fra Turbojugend. no)Mange har forstått det slik at jeg sammenligner homofili med dyresex, og den norske ekteskapsloven med "sauepuling" (Dagsavisen). Dette er ikke tilfelle. Jeg vil understreke at jeg utelukkende snakker om et kristent ekteskap – den pakten som rituelt inngås i en kirke foran en prest. Dette har – etter min mening – ingenting å gjøre med de lovlige samlivspakter som inngås i borgelig sammenheng, som for eksempel på tinghuset. Jeg mente å si at et kristent ekteskap er definert som en pakt mellom mann og kvinne og Gud – i kirken. Poenget mitt med å dra frem dette dyret, var at det ikke er nok at man elsker noen for at det skal gjelde som et gyldig kristent ekteskap. I ettertid ser jeg at jeg nok burde valgt en mer nøytral sammenligning enn et dyr, siden det så lett kan misforstås.Jeg har ingenting imot at homofile inngår samlivspakter, arver hverandre, eller adopterer barn for den saks skyld. Men ifølge min kristne tro er dette utenfor definisjonen ekteskap. Jeg tror at Vårherre gleder seg når folk elsker hverandre – også homofile par – og jeg har aldri ment å stille meg til doms over andre menneskers kjærlighet. Det var altså akkurat dette eldgamle ritualet i kirken jeg viste til. Jeg vil understreke her, at dette er min personlige overbevisning, og ikke bandet Turboneger sin. Bandet for øvrig deler ikke min tro, og er ikke enige med meg i dette spørsmålet.Det er veldig trist hvis folk oppfatter dette som at jeg har noe imot homofili generelt, og det siste jeg vil er å fremstå som en hater av homofile. Jeg har hele mitt liv vært en motstander av alle former for rasisme, diskriminering og undertrykking av minoriteter i samfunnet. Og selv om jeg føler at mine utsagn ble misforstått, vil jeg på det sterkeste beklage at så mange føler seg støtt og såret over dette. Det siste jeg vil oppfattes som, er en fanatisk og intolerant mørkemann i slike spørsmål.

4 kommentarer:

Indianer sa...

Hm... Sier det litt om Turbojugends mentale evner at de bruker uttrykket "rasisme" om Hanks utspill...? Skal de bruke så store ord, er det korrekte isåfall "fascisme", da homofili selvsagt ikke går på rase.

Det er visst ikke bare i Hanks uttalelser det kanskje har gått litt fort i svingene...:)

Eirik Stillingen sa...

Jeg synes de i alle fall er fint at fans stiller litt krav til idolene sine :-)

Grete sa...

Hei Eirik!
Erkjenne egen synd og ikke andres.
- Det var godt sagt.

Eirik Stillingen sa...

Ja, fordi det intervjuet fra Vårt Land om Hertis sin tro var så bra, og spesielt det med å erkjenne egen synd og ikkke andres, så syntes jeg uttalelsene om homofile var skuffende.