tirsdag, september 18, 2007

Døde før han ble ferdig med serien sin....

Robert Jordan er død.

Leste i dette på mandag på et WOW forum ved 1-tiden. Først trodde jeg at det ikke kunne stemme, for ingen norske nettaviser hadde omtalt saken, og Wikipeias artikkel om RJ var ikke oppdatert. Og Robert Jordans egen blogg var plutselig offline.

Så hvilket forhold har jeg til Robert Jordan? Han har skrevet en haug fine fantasybøker, og jeg har digga serien Tidshjulet (engelsk: The Wheel of Time). Trofast har jeg kjøpt 12 bøker oppigjennom årene, og som oftest har jeg ikke klart å vente på pocketutgaven og kjøpt hardcover.

Så hva betyr hans bortgang for meg? Jeg hater fyren og ønsker han tilbringer en god stund på et varmt sted fremover, mens han tenker over hvor dårlig han han har behandlet fansen sin. Vi ble lovet en ferdig serie på 10 bøker, og at de løse trådene blir nøstet opp i.

Men: fyren vet selv han er syk, har dårlig hjerte og har hatt det i årevis. Jeg har sagt det i mange år jeg, at jeg aldri hadde giddet å begynne på den serien om jeg visste at han ikke ville kunne gjøre den ferdig (på dette tidspunktet begynner som regel temperaturen i diskusjonen å stige i Rollespillgruppa hvergang vi kommer innpå RJ). At han kaster bort tiden med å skrive en prequell og ikke klarer å gjøre ferdig serien... det er bare for dumt!!! Og den siste boka blir på 1500 sider, og kona hans skal visstnok skrive den ferdig. Dette blir bare enda dummere.

Ingen kommentarer: