torsdag, november 30, 2006

Feigingen John Waagaard dømt

I fjor blogga jeg litt om bløtkakekasteren John Waagaard som møtte opp i Finansdepartementet samme dag som Kristin Halvorsen begynte som Finansminister og kasta en bløtkake på henne. Dengang skrev jeg: "Det er klart at ikke alle viser at de er modne for frihet under ansvar, og John Waagaard er en av dem. Nå håper jeg at "humoren" hans betaler seg gjennom en saftig bot. Det er det minste samfunnet kan forlange nå som han har gjort oss alle litt fattigere," og siktet til at Norge heldigvis er et så lite land at vi kan få våre toppolitikere i tale, ikke bare lobyister og sånne folk. Denne gang var det en bløtkake, neste gang kan det være noe langt alvorligere. Det er nok av gærne folk der ute.

Til å begynne med var han ganske kjepphøy etterpå, og angret ikke noe særlig. Han angra bare på grunn av konsekvensene, og ikke på handlingen og stillte opp i nettmøte. "Flere har sendt meg sms, og ringt og gitt beskjed om at de støtter bløtkakekastingen. En dame fra Drammen tilbød seg til og med å være med å dekke boten min."

Senere hevdet han at han "angrer bittert". "- Jeg har prøvd å samarbeide, og jeg angrer på at jeg kastet kaken. Jeg skrev til og med et brev til Halvorsen og beklaget dette. Likevel går de for full pakke. Jeg synes det er urettferdig, sier 24-åringen til Nettavisen. " Med full pakke, så mener han nok at påtalemakten i tillegg til Legemsfornærmelse under særdeles skjerpende omstendigheter, og for «ved skremmende og plagsom opptreden å ha krenket en annens fred» også hadde tiltalt han etter straffelovens § 99: Den som ved vold, trusler eller andre ulovlige midler søker å hindre Kongen, Regenten, Statsrådet, Stortinget eller noen av dets avdelinger, Høyesterett eller Riksretten i sin virksomhet, straffes med fengsel i inntil 15 år. Det samme gjelder hvis handlingen er rettet mot noen av medlemmene i Statsrådet, Stortinget eller Høyesterett. For en gangs skyld hadde politikerne vedtatt en lov før de faktisk trengte den. Loven han ble dømt etter er riktignok over 100 år gammel men, i 2000 fikk den aktuelle paragrafen nytt innhold. Forskjellen på den gamle og den nye loven er at nå kan en også tiltales for å ha angrepet enkeltmedlemmer i disse organene. Selvfølgelig sutrer han over å være prøvekanin for en ny lov, men han er nå altså den første som har brutt den og blitt tiltalt.

I dag er rettssaken mot han i gang. Aktor har krevd 45 dagers ubetinget fengsel, noe jeg synes høres ut som en passende straff. Det er i alle fall ikke nødvendig å la damen i Drammen betale boten hans, det hadde jo ikke vært noen straff.

Kristin Halvorsen sa da hun vitnet i dag at "Det viktigste for meg er den store verdien i at i Norge kan ministre bevege seg fritt i det offentlige rom. Jeg kan gå i butikken og handle mat og vite hva en handlekurv koster og leve et tilnærmet normalt liv. Dette er veldig viktig for at jeg skal kunne gjøre en god jobb som politiker og for at velgerne skal ha tillit til meg". Det har hun helt rett i. John Waagaard har gjort oss alle fattigere.

Siste: Han ble dømt til fengsel i 30 dager, og sa i et fjernsynsintervju at han er livredd for å måtte sone i fengsel sammen med pedofile og voldsforbrytere. Han kan ta det helt med ro, sannsynligvis må han sitte på Costa del Ilseng eller på Havnås sammen med fyllekjørere.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Nr. 1 på Google, fett.

Vil bare si at jeg ikke klarer trynet på han fyren der, ikke pga. kakekastingen, men pga. hans holdning og uttalelser i media den siste tiden. Virker som han føler seg "for god" til å sitte i fengsel.

I tillegg syter han på at rettsvesnet bruker ressurser på en slik sak, men å anke saken og dermed bruke enda flere av samfunnets ressurser har han ingen betenkeligheter med.

Håper inderlig at senere rettsinstanser oppgraderer straffen til aktors påstand i det minste.

Sigurd Lydersen sa...

Det blir vel ikke litt krig mot terror, dette?

http://forum.truthout.org/blog/story/2006/3/8/63821/89584

Vennlig hilsen
Sigurd Lydersen, statautorisert fredsforstyrrer

Anonym sa...

dette finner jeg meg ikke i. det john waagaard gjorde var bare pent gjort... det er i allefall noen som uttrykker sin mening i stede for å smiske dem opp i RÆVA.

Eirik Stillingen sa...

Kjære Anonym med innlegg nr 3 her, (rart det hvordan folk med sterke meninger er for feige til å skrive navnet sitt eller i det minste ha et nick) du må nok finne deg i at jeg og en del andre har meninger om saker og ting.

Det kalles ytringsfrihet og praktiseres i en del demokratier.

Men nå har altså retten avgjort at bløtkakekastingen ikke var en yttring, men en handling, dvs. det er helt greit å synes Kristing Halvorsen er en tosk, men ikke ok å fysisk angripe henne, og i alle fall ikke mens hun er på jobb.

Han er for øvrig også dømt for legemsfornærmelse også, og ville nok fått straff uansett.

Hva er forresten så "pent" med å kaste bløtkake på noen. 9 års mobbing på skolen gjør at jeg skjelden har noe særlig sympati med mobbere.

David sa...

GOD JUL EIRIK!