torsdag, august 03, 2006

Tokt med vikingskip 26 august

For en tid tilbake fikk jeg vite at en bekjent av meg har skaffet seg sitt eget vikingskip. Jeg har alltid hatt en drøm om å få være med på en tur i et vikingskip, og i rent overmot ringte jeg Harald (bildet) som som eier vidunderet, og fikk det reservert lørdag 26. august. Harald holder til på Toten - nærmere bestemt rett ved Kapp Melkefabrikk ved Mjøsa, og der ligger vikingskipet hans også. Jeg sendte rundt invitasjoner til flere jeg kjenner som jeg tror er interessert i å være med, og har nå fyllt opp skuta med et passende mannskap. Jeg har venteliste på flere som vil være med, så om alt går bra, så blir det ny tur til våren.

Skipet er 11 meter langt, heter Balder, og har plass til 10 roere pluss et par ekstra passasjerer, og Harald selv som vil stå ved roret. Skipet kan ros, seiles, og har påhengsmotor om det skulle bli vindstille. I alle fall skal vi ikke være nødt til å ro hele turen (det skal jo være kos) - men jeg har nå lyst til å prøve alle fordelene et vikingskip har når det gjelder manøvrering.

Etter hvert finner alle sammen veien til Haralds brygge denne lørdagen. Hehe - må jo le litt av dem av gutta som ikke hadde tenkt på at om en skal på tur hele dagen, bør en ha med noe å drikke og spise. I alle fall, vi er nesten 10 stykk nerder, et dusin skjold, 5 skarpe sverd og en høvding med god peiling på vikingskip, vikingtid og lokalhistorie, og et vikingskip som glir ut fra brygga på Kapp.

Å få 10 individer til å ro i takt er ikke så lett, men etter en stund fungerer det rimelig bra, skipet har bra framdrift, men så utrente folk tror jeg aldri Harald noengang har vært borti. Et stykke utpå ser vi helt til Mjøsbrua, vi ser Gjøvik, Helgøya og Skibladner damper avgårde et stykke utpå. Det synges "Så seiler vi på Mjøsa" og "What shall we do with the drunken sailor" og Harald får heist seilet. Vi driver bra avsted, og koser oss.

Det er på tide med dagens overaskelse. Der ute midt på Mjøsa fridde jeg til Tone. Og fikk ja!! Jeg er meget lykkelig.

Vi finner etterhvert fra årene igjen og ror mot Helgøya. Der forsøker vi å skremme noen innfødte, men det gikk ikke så bra. Vi gjør strandhugg, og får tatt en del kule bilder som jeg legger ut siden. Svein Olav og Geirfinn badet (på bildet, Tone og jeg gikk tur, og det ble drukket en del kaffe der. Vinden har løyet litt, så det tar lang tid å komme seg over vannet igjen. Når vi kommer over på andre siden venter en blomsterbukkett på meg og Tone fra Harald og Marion, for Harald sladra om frieriet på mobilen sin til henne.

7 kommentarer:

Stine sa...

Aha...det forklarer vikingskipet jeg så på Mjøsa forrige uke :-)

Bottom Buzzer sa...

Høres fett ut, og det kunne jeg tenkt meg å være med på. Men jeg er midt i huskjøp og flytting, så det spøsr om jeg får det til.

Eirik Stillingen sa...

Buzzer, skipet er nå fyllt opp.

Men fortvil ikke, ventelisten er så lang at jeg kommer til å arrangere tur til våren også.

Bottom Buzzer sa...

Mitt skip er lastet med gærninger... Hehe!

Halvor sa...

Morsomt. Selv er jeg på jakt etter et eller muligens flere vikingskip som kan seile på Randsfjorden en gang på sommeren 2007. Men jeg kommer neppe til å fri av den grunn.

jlgm sa...

Kom til å sjå bileta av vikingskip på Mjøsa. Men hjelm med horn på var nok berre til seremoniar - til vanleg bruk var dei enkle - jlgm

Eirik Stillingen sa...

Det med hornene er noe vi visste godt før turen, der vi vikingeffektmessig virkelig levde opp til klisjeene :-)