torsdag, juli 27, 2006

Tromsøturisten under tromsøpalmene - søndag, 1. dag etter Bukta (ferie dag 3)

Så er tiden inne for å gjøre noe jeg skjelden gjør, nemlig å være turist i en storby. For et gudsord fra landet som meg er det faktisk stort å komme til storbyen og sett seg rundt på det urbanismen har å tilføye oss Bønda fra Sør.

I alle fall, under festivalen og noen dager etterpå skal jeg bo hos Magnus (værmann) og Anne Cecilie (AZ). De to har jo vært ganske mye her sørpå, men de har det alltid så travelt, så det å faktisk kunne tilbringe en del tid sammen med dem uten at de blar i rutetabeller, eller smurfer avgårde, var skikkelig OK :-) Egentlig dødskult å bli ordentlig kjent med dem når en tross alt har kjent hverandre i mange år. På bildet ses AZ med yndlingsbabyen sin, en stilig motorsykkel. Jeg håper hun får førerkort før snøen kommer tilbake til Tromsø i månedskiftet juli/august eller deromkring.

I Tromsø har jeg også gjort noen nye bekjentskaper. AZ står på bildet sammen med Marit, Steen og Asbjørn? (meg og navn altså, tilgi meg :-)

Denne gjengen møtte meg og AZ på Blårock, som må være Tromsøs kuleste sted og vistnok det eneste skikkelige rockestedet i Tromsø. Alle hamburgerne var oppkalt etter band. Elvis burger(for en fornærmelse mot Kongen!! Astroburger var med Blåskimmelost, og Red Hot Chillipepers er vel selvforklarende. Selv var jeg mer skeptisk til en Dead Kennedys eller Pixies. Og nå har jeg glemt igjen hvilken jeg faktisk tok. (Nå husker jeg at det var Pixies, og at den var med fetaost. Kan noen forklare meg sammenhengen mellom Pixies og gresk ost setter jeg pris på det).

Det fleipes jo en del om at amerikanere tror det rusler rundt isbjørner i gatene her nordpå (og i Oslo) så jeg har selvfølgelig slått noen (dårlige) vitser til vertskapet om dette. Oppe på værvarslinga på toppen av Tromsø by, så er denne ruggen stilt ut i en glassmonter. Da den levde var han en skikkelig sværing som rusla rundt på Svalbard. Han drev og ville ta matlageret fra noen nedsnødde meterologer der oppe, og etter at de hadde prøvd alt inkludert å skyte en nødrakett i rompa på den, uten at den ga opp plyndringstoktene, fikk etter hvert meterologene lov å skyte den. Det var i alle fall sånn (omtrent) Værmannen forklarte meg historien

Jeg tror ikke norge blir et semre land uten sånne forvokste teddybjørner i bygatene :-)

I Tromsøs gater og haver derimot kunne en observere planten på bildet. Det dreier seg om den såkalte Tromsøpalmen. Tromsøpalme (Heracleum tromsoensis) er en mangeårig urt i skjermplantefamilien. Jeg observerte mange STORE planter. Fy søren for ugras ass...

I morgen er det tid for den virkelig store utfordringen. Jeg har jo som kjent en lei flyskrekk, og er heller ikke på mitt mest velfungerende så glad i å henge i en tynn tråd. Men i morgen skal jeg opp på fjellet på bildet i kabelheis. Men det er nå tross alt bedre enn å gå opp (grøss).

1 kommentar:

Anonym sa...

Protest! Protest!!!


Det er _veldig_ sjelden at jeg blar i smurfer!!!


az