fredag, juli 28, 2006

Tromsøturisten over tromsøpalmene - mandag, 2. dag etter Bukta (ferie dag 4)

Siste dagen i Tromsø

I dag vil jeg prøve meg på egenhånd i denne rare byen her i nord, uten innfødt guide.

Jeg våkner rimelig trøtt og sent etter å ha prøvd AZ's Civ3 extension - conquest. Meget bra spill. I alle fall har jeg tenkt å komme meg til fjells i dag, og så lat som jeg er, passer det meg å ta taubanen framfor å kreke meg oppover. Nå er jo flyskrekken min et kjent fenomen for den som har fulgt bloggen min en stund. Og jeg tør love leserne at å henge i en tynn tråd i en liten boks som skal nesten 400 meter oppover, det er skummelt det....

Det var visstnok noen lofotfiskere som startet det her prosjektet og investerte i taubanen. Det var fordi dem var drittleie av å betale så j.... mye skatt så satte de pengene i arbeid her i stedet. Sannsynligvis har de spart mye på det.

I alle fall, oppe på toppen er utsikten storslagen. En kan se utover hele Troms øy (aha - det forklarer navnet på byen :-) Byen ser jo temmelig flat ut nå, men har forstått ut i fra gårsdagens rusletur nedover bakkene, at Tromsø er langt fra flat.

Jeg inntar dagens første måltid på restauranten på toppen. Delig reinsdyrgryte som kan anbefales andre sultne turister.

Jeg fikk en grei franskmann til å ta bildet av meg her oppe på toppen.

Nede igjen, tusler jeg bort til Ishavskatedralen og fikk tatt de nødvendige turistbildene.

Så fikk jeg telefon fra Sten, om å vennligst infinne meg på Olsens kontor (eller var det konditori) i sentrum. Det er feiring av Marits fast ansettelse som står på dagsordenen på konditoriet. Kaken er en av de beste jeg noengang har betalt for. Kakene her bør være obligatorisk stopp for alle turister.
I alle fall synes jeg at turen min er en suksess fordi:
  • Jeg har reist et sted jeg aldri har vært
  • Jeg har blitt kjent med nye mennesker, og kjenner andre mye bedre enn før.
  • Jeg har hatt ferie. Ordentlig ferie.

Om ferie

Ferie for meg er å være vekke fra Hemnes i to uker sammenhengene, og å ikke behøve å reise til Oslo en eneste gang i den perioden.

1 kommentar:

baby care sa...

nice site
http://www.babycare.net.in/