tirsdag, mai 02, 2006

Mens vi venter på revolusjonen: Gymnaslærer Pedersen

"Gymnaslærer Pedersen", Dag Solstads beretning om den politiske vekkelse som har gjemsøkt vårt land, blir også film. Solstads oppgjør med m-l bevegelsen har premiere i disse dager. Jeg må si jeg ble meget skeptisk da jeg forsto at Kristoffer Joner spiller Pedersen. Det går nesten litt inflasjon med Joner i norske filmer for tiden. Snakker Pedersen stavangerdialekt blir jeg sur. Er det en ting som er sikkert er det at m-l'erne sa Kina og ikke "sjina".

Det gjorde han nå altså... Stønn!!!!

Fra reklamen: En humoristisk historie om en alvorlig bevegelse.
Gjennom 70-tallet blir gymnaslærer Knut Pedersen fengslet av drømmen om en rød revolusjon i Norge. Samtidig får han et forhold til den overbeviste kommunisten Nina Skåtøy. Men er det plass for kjærlighet når arbeiderklassen skal seire?

Han er som formet for et småborgerlig liv med pent hjem og mønsterfamilie. Knut Pedersen kommer som nyutdannet lektor til Larvik i 1968. Veien til den bekvemme middelklassen synes åpen når han finner kjærligheten i bibliotekaren Lise Tanner. I klasserommet melder imidlertid tvilen seg hos Pedersen. Klassens fremste agitator heter Werner Ludal. Han fremfører sine sosialistiske argumenter så overbevisende at Pedersen snart føler seg tiltrukket av tanken om en "væpna revolusjon" i Norge. Han blir med i lokallaget av AKP (m-l). Partiets lysende ledestjerne er formann Mao, som angivelig har gjort Kina til et idealsamfunn for arbeiderklassen.

En dag ankommer en ny "kamerat" Larvik, og siste rest av Pedersens familieliv fordunster. Han innleder et erotisk forhold til turnuslegen Nina Skåtøy, en rettroende superkommunist som har mistet kontakten med familien på Oslos beste vestkant.

Hehe, for å få et mer balansert syn på filmen gikk jeg og så den sammen med en ganske så konservativ kompiss. Ellers var filmen svært bra. Dem har holdt seg til boka og den opprinnelige historien. Jeg er litt skuffa over en ting, det ene er når Werner Ludal blir sosialdemokrat, noe som er viet stor plass i boka, bare plutselig hender uten at vi får noen forklaring. Ellers så driver m-l'erne med våpentrening i filmen, noe om det er svært så omstridt om de faktisk gjorde i virkeligheten (det gjør de i alle fall ikke i Solstads roman).

Ane Dahl Torp som Nina Skåtøy er helt fantastisk, særlig som en poserende naken kvinne med pistol. Men damer som Nina skal en passe seg for. Damer uten venninner er aldri riktig gode i hodet.

6 kommentarer:

Rocke-D sa...

Dette er konge ja! Norsk film er sterkt undervurdert, i Gymnaslærer Pedersen skal det til og med være noen heftige sexscener!

Men forfatteren som har skrevet den boka (Dag Solstad) er derimot sørgelig overvurdert...

Eirik Stillingen sa...

Jeg ble nesten forbannet over Solstads beskrivelser av hva hans eneste bibliotekar T. Singer har for arbeidsoppgaver i bibliotekene han jobber i, jfr. å lufte sidene i gamle bøker osv.

Bottom Buzzer sa...

Hehe! Jeg gleder meg mere til Asfaltevangeliet med påfølgende party, men seff også til Free Jimmy

Eirik Stillingen sa...

Da treffes vi der Buzzer, for jeg har også fått invitasjo + fri fra jobben dagen etterpå om festen skulle ta av.

David sa...

Selvsagt tar festen av!

Rocke-D sa...

Kristoffer Joner snakker helt sikkert stavangerdialekt også i denne filmen. Er det noen som tror han behersker noe annet? Det vil i så fall overraske meg positivt.