tirsdag, november 08, 2005

Vil brenne Harry Potter bøker

Dette har jeg jo blogga om før, men sånne "kristne" ekstremister er jo mot alt som er moro. Pastor Jan Hanvold i tv-kanalen Visjon Norge advarer mot Harry Potter og oppfordrer Kristen-Norge til å brenne bøkene og unngå filmene. Og får selvsagt støtte av "gladguttene" Jan Aage Torp og Finn-Jarle Sæle.

Der hvor en starter med å brenne bøker ender en lett opp med å brenne mennesker, har historien lært meg i alle fall. Kom til å tenke på 80tallsfilmen Footloose. Filmen skildrer den tidløse kampen mellom uskyldig moro og streng moral når bygutten Ren McCormick (Kevin Bacon) flytter til en besteborgelig by i Midtvesten, der dansing - og - dermed all ungdommelig moro - er forbudt. Sammen med bestevennen Willard (Chris Penn) og prestens datter (Lori Singer) gjør Ren opprør. Men en scene i filmen imponerer meg virkelig, og det er nå en sinna mobb fra menigheten drar alle bøker de ikke liker ut av det lokale folkebiblioteket for å brenne dem ute på gaten. Men presten stopper mengden og forklarer hvorfor bokbål er feil. Og datteren hans kan for første gang si til faren sin at hun er stolt av han.

For tiden pågår en rettsak i Sverige. I følge Vårt Land er Pastor Åke Green er anklaget for hets mot en folkegruppe (tilsvarer den norske rasismeparagrafen), på grunn av uttalelser i en preken i 2003. Denne Åke Gren er intervjuet i den ytterligående kristne avisen Norge I Dag. Jeg trodde ikke mine egne øyne når jeg leste intervjuet, som like gjerne kunne vært publisert på det satiriske nettstedet Herregud.com

Statsadvokaten vil konsentrere sin prosedyre omkring fire punkter i Greens preken:

  • at homoseksuelle har vært opphavet til AIDS
  • at homoseksualitet er en seksuell abnormitet som er en dyp kreftsvulst i hele samfunnskroppen
  • at homoseksuelle er seksuelt forvridde mennesker som til og med vil voldta dyr
  • at homoseksuelle er perverse og pedofile.

Det er stor interesse for behandlingen av saken i høyesterett. Derfor er saken flyttet fra høyesteretts vanlige lokaler. Mer enn 90 plasser i salen er satt av til utenlandske journalister. Ikke minst har saken fått stor oppmerksomhet i USA.

Nå må jeg si at de ytringene jeg nå har skrevet om over, er jeg kjempeuenig i. Alikevel mener jeg at også "upopulære" meninger må kunne ytres i et demokrati. Den store fordelen med at mørkemennene får stå fram med dumme og sårende (og ikke minst feilaktige og lett motbeviste) meninger gjør med mørkemenn som med troll: Når sola skinner på trollene sprekker dem.

PS: Åke Gren ble frikjent av svensk høyesterett. Han hadde brutt svensk lov, men ble frikjent fordi han sansynlivis ville blitt frikjent i Menneskerettighetsdomstolen. I mellomtiden har vi andre oppegående forhåpentligvis sett trollet sprekke.

3 kommentarer:

David sa...

gode tanker.

men selv ble jeg besatt av tre onde ånder når jeg så harry potter første gang, så dette skal man ta på alvor. i likhet med øvrige utsagn på tv visjon om dagen... :)

Anonym sa...

>>Nå må jeg si at de ytringene jeg nå har skrevet om, er jeg kjempeuenig i. Alikevel mener jeg at også upopulære meninger må kunne ytres i et demokrati.<<

Så storsinnet av deg.

Eirik Stillingen sa...

Ingen årsak :-)