søndag, august 14, 2005

Åpningseremoni for IFLA World Library and Information Congress - flotte greier (og litt dramatikk etterpå)

I dag måtte jeg opp grytidilig, det gikk faktisk bra fordi jeg hadde vett på å gå og legge meg tidlig i går. Klokka 8 står jeg på Oslo Plaza og deler ut øretelefoner til delegater som trenger tolking under IFLA Council møtet. Vi må ha på oss blå vester så folk forstår at vi jobber under konferansen. Fordelen er at om vi tar dem av når vi tar en pause, så er det ingen som plager oss. Genialt egentlig.

IFLA konferansen i Oslo må være en av de største internasjonale konferansene vi har hatt her til lands. Deltakere fra over 150 land har sprengt hotellkapasiteten i Oslo denne helgen og uken, og i dag skal de fylle Oslo Spektrum.

Det er på tide med åpningsseremonien. Alle må ha satt seg i god tid før Kongen kommer, og det gjorde han. Skuespilleren Øystein Wiik er seremonimester og introduserer på rad og rekke dagens talere. Kulturminister Valgerd Svarstad Haugland åpner konferansen. Jeg pleier aldri å rakke ned på politkere, bare på meningene dems. Men Valgerd: Gå et engelskkurs please!!! Det var ikke mye mye fint å høre henne ikke klare å si forskjellen på ordene world og word. Jon Bing, leder av den nasjonale arrangementskomiteen ønsker og også velkommen. IFLAS president, Kay Raseroka, biblioteksjef for universitetsbiblioteket i Botswana ønsker oss også velkommen. Øystein Wiik gjør litt kultur innimellom, blant annet en flott versjon av Bukkerittet i Peer Gynt, på engelsk. Bra engelsk. I alle fall bedre enn Valgerds engelsk....

Vi frivillige skal være flaggborg under Secret Gardens framføring på slutten av seremonien. Francis Sejersted er dagens hovedtaler og skal snakke om Freedom of information in a modern society. Flere var sure fordi vi da ikke fikk høre han fordi vi måtte gå ut av Spektrum og stille oss opp. Vi fikk høre at vi skulle få høre foredraget for det, men det ble elendig lyd, bare grøt, vi hørte ikke et ord. I ettertid fant jeg faktisk foredraget hans på nettet. Det ble i alle fall stor applaus fra delegatene etter Secret Garden.

Mine plikter for dagen er omme, og jeg skal gå. Da skjer det. En eldre amerikaner fra Ohio detter ned trappa, og slår kneet sitt skikkelig. Jeg og en del andre frivillige får hjulpet han litt, men han klarer ikke å rette ut kneet. Folkehjelpa kommer endelig, og jeg blir beordret til å stå i døra og få folk til å gå en annen vei. Ikke helt lett når en haug japanere ikke forstår engelsk. Til slutt kommer ambulansen og tar han med seg.

I morgen skal jeg være møteassistent under noen møter, dvs passe på at foredragsholdere og andre har vann og penner og annet under møtene. Håper temaene da er noe jeg interesserer meg for.

Ingen kommentarer: