torsdag, august 18, 2005

Jon Bing: Hvem er denne karen?

Selv om jeg er skuffet over hvordan biblioteksbesøket fra IFLA delegatene på Patentstyret utviklet seg - det kom nemlig ingen, så skjedde det i alle fall en kul ting i dag.

Frustrert stod jeg utenfor Oslo Spektrum og tok en røyk og leste i boka mi før jeg orket tanken på å sette meg på Tbanen på vei til jobb. Plutselig ser jeg en mann med det villeste håret jeg noengang har sett, røykende på en sigar, som spør meg om hva jeg leser. Jeg viser han boka og jøss, det er jo Jon Bing! Mannen som sammen med mora mi har skylda for at jeg ble bibliotekar.

På 70 og 80 tallet skrev han 4 bøker om stjerneskipet Alexandria som reiser mellom bebodde planeter, lastet med kunnskap. Mannskapet er bibliotekarene, som støter på en del vanskeligheter på de forskjellige planetene. Reisene tar 50-70 år, og de ligger nedfrosset i mellomtiden, derfor har de som motto: "Tid er det eneste vi bibliotekarer har nok av".

I alle fall, viser han at jeg leser fantasy bok, A time of exile av Katharine Kerr. Han forteller at han ble så nysgjerrig på hva jeg egentlig leste, og tusler avgårde igjen.

Men jeg gir meg jo ikke så lett, så jeg fikk lov å ta bilde av han foran IFLA banneret på Oslo Spektrum :-)

Mer om Jon Bing her!

Ingen kommentarer: