tirsdag, august 09, 2005

Høland: Dialektene forsvinner der som andre steder

Jeg har mista mye av dialekta gjennom å ha bodd i Oslo i 12 år. Men merker jo at folk jeg vokste opp sammen med som har bodd på Hemnes hele tiden, også har det. Heldigvis ser jo en og annen smarting sitt kulturhistoriske ansvar, nemlig i form av denne ordlisten.

Her er noen av de beste ordene:
Ansles(s): Anderledes
Bøye-bøyer-bøgde-har bøgd(v): Å bøye
Dikk(pron.): Dere
Ette(adv.): ikke
Fønni(v): Funnet
Grævt(s): Grøt
Hønn(s.): Horn (både signalinstrument, bakverk og gevir)
Hønnikønn(s.): Honnikorn; en frokostblanding (omstridt uttrykk)
I hopes(utt): Sammen
Je(pron.): Jeg
Kjørrigårn(s.): Kirkegården (uttales også "kjørrigarn")
Læv(s): Løv
Mige-miger-meig-har migi(v): Å tisse
Ninnil(s.): Linnerle
Pella-peller-pella-pella(v): å plukke
Raukjerring(s.): Sørv (fisk)
Slø-slør-slog-har sli`i(v.): Slå
(s): Av
Ærbe: Arbeidet
Øbbør(s.): Abbor
Åffer(pro): Hvorfor

og mange andre :-)

1 kommentar:

Bottom Buzzer sa...

Da jeg leste ordet "Hønnikønn" var det første jeg så for meg et duggfriskt glass med noe brunt i...